Το άγχος των εξετάσεων

 

                Όσο πλησιάζει η εξεταστική το άγχος των φοιτητών κορυφώνεται. Το άγχος αποτελεί έναν ύπουλο ο οποίος έρχεται στην επιφάνεια όταν αρνητικές σκέψεις που σχετίζονται με το φόβο της αποτυχίας κατακλύζουν το μυαλό και το συναίσθημά μας. Η βασική μας σκέψη είναι πως  εάν αποτύχουμε θα απογοητεύσουμε τους καθηγητές μας και τον κύκλο μας.

Η εξεταστική αποτελεί το μέσο για να αποδείξουμε στον περίγυρό μας την ικανότητά και την αξία μας. Αυτό από μόνο του μας προκαλεί ανασφάλεια και τότε εμφανίζεται το άγχος των εξετάσεων. Ο φόβος μήπως δεν τα καταφέρουμε και έτσι απογοητεύσουμε τους σημαντικούς μας ανθρώπους ή ρεζιλευτούμε στους καθηγητές ή δεν καταφέρουμε το στόχο και την προσδοκία που έχουμε για τον εαυτό μας, μας δημιουργούν μια σειρά από αρνητικές σκέψεις που συνδέονται με το τελικό αποτέλεσμα της εξεταστικής και αυτές με τη σειρά τους ενισχύουν το άγχος που βιώνουμε… και έτσι δημιουργείται ένας κύκλος αρνητικών συναισθημάτων που δε σταματάει ποτέ…

 Ας σκεφτούμε όμως πως μπορούμε να αλλάξουμε το άγχος των εξετάσεων

Προσπάθεια αλλαγής τρόπου σκέψης:

Τις περισσότερες φορές δεν βασιζόμαστε στις δυνάμεις μας και σκεφτόμαστε αρνητικούς παράγοντες για τις εξετάσεις πχ δε θα γράψω καλά, θα πιάσω πάτο. θα κοπώ.

Μετά από τέτοιες σκέψεις κατακλυζόμαστε από αρνητικά συναισθήματα (θλίψη, απογοήτευση, στεναχώρια… κ.α) που μεγιστοποιούν το άγος και μας καθιστούν σε αδράνεια, και κάνουμε πάλι αρνητικές σκέψεις ή αντιδράσεις όπως: «δεν ξέρω τι να κάνω», «θα τα παρατήσω». Γίνεται έτσι αντιληπτό ότι η απόδοσή μας μειώνεται, το άγχος μεγαλώνει και διάφορα ψυχοσωματικά προβλήματα κάνουν την εμφάνισή τους. Οι αρνητικές σκέψεις οδηγούν σε φαύλο κύκλο. Ας σκεφτούμε πόσο καλύτερα θα νιώθαμε αν για κάθε αρνητική σκέψη κάναμε αντικατάσταση με μια θετική:

«Δε θα γράψω καλά» ↔ «θα προσπαθήσω όσο μπορώ»

«Θα πιάσω πάτο» ↔ «πιστεύω σ εμένα»

« αποκλείεται να περάσω»  θέλω να περάσω, θα κάνω ό,τι μπορώ

«Είμαι μια αποτυχία» «αυτή τη φορά θα το παλέψω μέχρι τέλους και θα τα καταφέρω»

«δε θυμάμαι τίποτα από όσα έχω διαβάσει»  «όλα θα πάνε καλά»

 

Κατά την προετοιμασία για την εξεταστική δοκιμασία:

Πριν την μέρα εξέτασης φροντίζουμε να:

  • Ρυθμίσουμε το διάβασμά μας σε χώρο και σε μέρος που θεωρούμε ότι είναι βολικά για εμάς
  • εφαρμόζουμε εποικοδομητικές τεχνικές διαβάσματος (ο μεγαλύτερος φόβος προέρχεται από το γεγονός ότι δε βγάζουμε την ύλη, μια σωστή προετοιμασία και επικέντρωσε σε τεχνικές μάθησης, μπορεί να μειώσουν το άγχος)
  • Έχουμε επαρκή ύπνο και ειδικά την παραμονή των εξετάσεων δεν έχει νόημα να ξενυχτήσουμε
  • Έχουμε καλό φαγητό
  • Κάνουμε λίστα προτεραιοτήτων ανάλογα με τις υποχρεώσεις μας
  • Αποφεύγουμε να συζητάμε με άλλους την ύλη και τι γνωρίζουμε και τι όχι τελευταία στιγμή. Είναι ιδιαίτερα ψυχοφθόρο, και δεν μας δίνει καμία βοήθεια. Αντιθέτως προκαλεί μόνο άγχος και πανικό

Την παραμονή της εξέτασης φροντίζουμε να

  • Έχουμε κοιμηθεί όσο το δυνατόν νωρίτερα και να μην έχουμε ξενυχτήσει
  • Ξυπνήσουμε εγκαίρως
  • Έχουμε κανονίσει την έγκαιρη μεταφορά μας στη σχολή
  • Έχουμε φάει και έχουμε πιει καφέ

Την ημέρα και την ώρα της εξέτασης

  • Πάμε στην αίθουσα λίγο πιο νωρίς
  • Βρίσκουμε μια θέση να μας βολεύει
  • Έχουμε μαζί μας νερό

Όταν έχουμε εμπροστά μας τα θέματα

  • Βλέπουμε τις ερωτήσεις μια μια
  • Διαβάζουμε τα θέματα προσεκτικά και με ηρεμία
  • Απαντάμε πρώτα στα θέματα που γνωρίζουμε καλύτερα και αφήνουμε τα δύσκολα για το τέλος
  • Κάνουμε διάλογο με τον εαυτό μας, με θετικές σκέψεις με στόχο να τονώσουμε την αυτοπεποίθησή μας
  • Σε περίπτωση ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής (Multiple choice) προσπαθούμε να σκεφτούμε την απάντηση πριν δούμε τις απαντήσεις)
  • Την ώρα της εξέτασης προσπαθούμε να συγκεντρωνόμαστε μόνο στο γραπτό μας σα να μην υπάρχει κανένας άλλος γύρω μας

 

Αν νιώσουμε έντονο άγχος την ώρα της εξέτασης προσπαθούμε να πάρουμε βαθιές αναπνοές (ισόποσες εισπνοές - εκπνοές) και να σκεφτούμε κάτι όμορφο (π.χ. τις καλοκαιρινές διακοπές και τη θάλασσα).

 

Εκπαίδευση στην ψυχολογική αντιμετώπιση

 

Βασικές αρχές για την ψυχολογική αντιμετώπιση του φόβου των εξετάσεων:

  • Όσο πιο συχνά φαντάζομαι τις εξετάσεις, τόσο πιο οικείες μου γίνονται.
  • Ό,τι καταφέρνω στη φαντασία μου μπορώ να το αντιμετωπίσω ευκολότερα στην πραγματικότητα.

 Εκπαίδευση σε πραγματικές καταστάσεις

 

Όταν υποφέρουμε από άγχος και φόβο για τις εξετάσεις καλό θα ήταν να προσπαθούμε από πριν να εκθέσουμε τον εαυτό μας σε όσο το δυνατόν περισσότερες καταστάσεις οι οποίες να μοιάζουν με την κατάσταση που επικρατεί στις εξετάσεις. Μία καλή ευκαιρία είναι να συναντηθούμε με άλλους συμφοιτητές μας και ο ένας να ρωτάει τον άλλο. Αυτό που καταφέρνουμε να εξηγήσουμε στους άλλους σημαίνει ότι το έχουμε κατανοήσει. Αν δεν καταφέρνουμε να εξηγήσουμε στους άλλους κάτι, σημαίνει ότι χρειάζεται να το ξαναδιαβάσουμε. Με αυτό τον τρόπο μπορεί κανείς να εξασκηθεί καλά για τις εξετάσεις. Ένα άλλο βοηθητικό μέσο είναι η ακρόαση σε εξετάσεις, όπως και το να υποβάλλει κανείς στον εαυτό του ερωτήσεις από προηγούμενες εξετάσεις.

 Στρατηγικές αντιμετώπισης έντονου φόβου

Σε περιπτώσεις έντονου φόβου είναι σημαντικό να έχει κανείς στη διάθεση του κάποιες στρατηγικές αντιμετώπισης:

  • «Εάν αρχίσω να τρέμω, να ιδρώνουν τα χέρια μου, να χτυπάει η καρδιά μου δυνατά... θα πάρω βαθιές ανάσες και δεν θα χάσω την ψυχραιμία μου.»
  • «Εάν βρεθώ σε αδυναμία να συγκεντρωθώ, θα προσπαθήσω να κερδίσω χρόνο ζητώντας από τον εξεταστή να επαναλάβει την ερώτηση ή ζητώντας του χρόνο για να σκεφτώ.»
  • «Εάν δεν μπορέσω να απαντήσω σε μία ερώτηση, θα προσπαθήσω να συγκεντρωθώ περισσότερο στην επόμενη χωρίς να σκέφτομαι την αποτυχία.»
  • «Θα μείνω ως το τέλος της εξέτασης συγκεντρωμένος και δεν θα τα εγκαταλείψω, θα παλέψω μέχρι το τέλος.»

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Καλαντζή – Αζίζι, Α. (Επιμ) (1997), Ψυχολογική Συμβουλευτική Φοιτητών, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα

Καλοσπύρος Ν. (2005) Το Άγχος των Εξετάσεων και η Αντιμετώπισή του, Ανάβρυτα,

διαθέσιμο στο: http://lyk-peir-anavr.att.sch.gr/Lessons/08ADVISING/AdvisingforExams.pdf

 Damer, Ε. D., Melendres, l.T (2011). Tackling Test Anxiety”: A Group for College Student. The Journal for Specialists in Group Work, 36:3, 163-177

Beck S.J. (2013) Εισαγωγή στη Γνωστική Θεραπεία, Αθήνα εκδ. Πατάκη

 

Κατερίνα Μιχελή,

Κοινωνική Λειτουργός

"Υποστήριξη παρεμβάσεων κοινωνικής Μέριμνας φοιτητών του ΠΚ"